Par šo sporta auto nosolīti trīs miljoni latu.
Izsolē Monako par 4,3 miljoniem eiro pārdots 1937. gada „BMW” sporta auto, kas kādreiz piederēja latvietim Gvido Ādamsonam.
Spēkrats izsolīts konfidenciāli, un izsoles rīkotāji neatklāj, kurš
to iegādājies, vēsta nozare.lv. Par „BMW 328 MM Buegelfalte” solīta
summa ir viena no augstākajām „RM Auctions” vēsturē un vislielākā, kāda
jebkad piedāvāta par auto, kam ir kāda saistība ar Latviju. Mūsu naudā
tie ir trīs miljoni latu. „RM Auctions” ir viens no lielākajiem auto
izsoļu rīkotājiem un darbojas vairāk nekā 30 gadus.
No Hitlera ministra līdz latvietim
„BMW 328” uzbūvēja 1937. gada maijā, drīz pēc tam auto piedalījās
Lemānas diennakts sacīkstēs Francijā. 1939. gadā auto pārveidoja,
gatavojoties 1940. gada sacīkšu sezonai, īpaši „Mille Miglia” jeb 1000
jūdžu sacīkstēm Itālijā, kur BMW koncerns ar pieciem „328” rodsteriem
ieguva trešo, piekto un sesto vietu.
Otrais pasaules karš pārvilka svītru auto sacīkstēm, un auto
nokļuva nacistiskās Vācijas bruņojuma un munīcijas ministra, Hitlera
megaceltņu arhitekta Alberta Špēra īpašumā. Pēc kara Špērs ar
Nirnbergas tribunāla spriedumu devās uz 20 gadiem cietumā par vergu
darba izmantošanu, bet spēkratu kā trofeju savāca krievi. To kā godalgu
piešķīra iznīcinātāju „MiG” konstruktoram Artjomam Mikojanam.
Mikojans auto nodevis dēla rīcībā, tomēr viņa pārgalvīgā daba
pamudinājusi tēvu atbrīvoties no auto. 1972. gadā Mikojans „BMW 328”
rīdziniekam Gvido Ādamsonam iemainīja pret žiguli. Pēc komunisma un
dzelzs priekškara krišanas Ādamsons no Rīgas nogādāja Minhenē un nodeva
BMW īpašumā. Kopš tā laika esot mainījušies vēl daži īpašnieki.
Novērtē skaistuli: video
Atgriešanās 1000 jūdžu rallijā
Antīko automobiļu klubā kasjauns.lv stāsta, ka Ādamsons kopā ar
zviedru stūrmani 1990. gadā ar šo „BMW” nobrauca 1000 jūdžu ralliju
Itālijā — 50 gadu pēc iepriekšējā brauciena. Turklāt Ādamsons bija
pirmais no austrumu bloka, kurš startēja šajās sacensībās.
Auto bija ļoti labi saglabāts, restaurēts, vēlākajiem saimniekiem
vajadzējis tikai pielabot ritošo daļu. Pats Ādamsons esot nerunīgs, tā
ka, ar kādiem noteikumiem viņš mašīnu nodeva „BMW” koncernam, nav
zināms. Varēja arī gadīties, ka auto būtu jāatdod vāciešiem bez
jebkādas atlīdzības daudz ātrāk, piemēram, Maskavas Politehniskajam
muzejam vajadzējis šķirties no vairākām trofejām. Vācieši pierādīja, ka
tas ir laupījums, nevis likumīgi atsavināta kara tehnika.
Pieder unikāls motocikls
Gvido Ādamsona īpašumā pašlaik ir vēl viens Latvijas vēsturē izcils
spēkrats — vienīgais mūsu valstī uzbūvētais motocikls „Pandera”. To
konstruēja latvietis Arnolds Panders, piedalījās arī lidmašīnu būvētājs
Kārlis Irbītis, 1937. gadā izgatavoja „VEF”.
Tehniski „Pandera” bija pārāks par daudziem tā laika motocikliem.
Slavenā „Harley Davidson” elektrostarteri patentēja tikai sešdesmito
gadu sākumā, kamēr Panders elektrostartera patentu reģistrēja ap 1938.
gadu. Drīz sākās karš, pēc diviem gadiem PSRS okupēja Latviju, un tā
arī šis motocikls palicis vienīgajā eksemplārā.